Subject: Esteetilised mittekirurgilised meditsiinilised protseduurid
From: "Kadi Palumaa" <[email-masked]>
To: "SM Info"
Cc: "Heli Paluste", "Kersti Esnar"
Date: Tue, 25 Jun 2024 11:27:26 +0300

Tere,

Soovin täpsustada, kas minu eelmine kiri on teieni jõudnud.
Vahepeal on samale kirjale juba reageerinud Terviseamet. Lisan siia neile
saadetud vastuse, kus probleemi olemust rohkem selgitan. Lisan manuses
dokumendi, mida soovime arutada. Antud teema oli Sotsiaalministeeriumiga
teemaks ka kaks aastat tagasi.

Terviseameti selgituste järgi võib kosmeetilisi protseduure teha
ambulatoorse dermatoveneroloogia teenuse raames, täitesüste eelkõige
ambulatoorse plastika - ja rekonstruktiivkirurgia teenuse ning
ambulatoorse suu- , näo- ja lõualuukirurgia teenuse raames. Samasuguseid
õigusi ei ole aga silmaarstidel.

Sooviksime teada, mille alusel antud seisukoht on kujundatud.
Kahetsusväärsel kombel pole terves dokumendis mainitudki silmaarste,
kellel on antud valdkonnas kõige suuremad kogemused.
Oma igapäevases praktikas teeme me kirurgilisi ja mittekirurgilisi
protseduure  terve pea ja kaela piirkonnas, tundes nende piirkondade
anatoomiat ja ka riske.

Oftalmoloogia residentuur kestab 4 aastat.

<https://meditsiiniteadused.ut.ee/sites/default/files/2023-06/Oftalmoloogi
a_residentuuriprogramm_4a_2023.pdf>
https://meditsiiniteadused.ut.ee/sites/default/files/2023-06/Oftalmoloogia
_residentuuriprogramm_4a_2023.pdf

Juba esimesel aastal peab resident läbima neljakuulise tsükli
"Erakorraliste haigete käsitlus".
Mis peale teoreetilise ettevalmistuse nõuab ka praktilisi oskusi:

2. Praktilised oskused. 2.1. Ravimi manustamine. 2.1.1. Oskab manustada
ravimeid subkonjunktivaalselt (silma limaskesta alla), subtenoni õõnde
(silmalihase alla), parabulbaarselt (silmamuna alla), retrobulbaarselt
(silmamuna taha), intrakameraalselt (silma sisse, eeskambrisse) ja
intravitreaalselt (silma sisse tagakambrisse).

2.1.2. Teab ravimite manustamise näidustusi, vastunäidustusi, võimalikke
kõrvaltoimeid ning tüsistusi.

Need on väga spetsiifilised, keerukad  ja õppimist nõudvad oskused. Kui
vajalik, võime siia loetelusse lisada ka transkutaanse e. nahasisesi.  Mis
on kõikidest eelpoolnimetatud lokalisatsioonidest kõige lihtsam.

Dermatoloogia residentuur kestab samuti 4 aastat ja juhendis on öeldud:

<https://meditsiiniteadused.ut.ee/sites/default/files/2022-03/Dermatovener
oloogia%20programm_2.pdf>
https://meditsiiniteadused.ut.ee/sites/default/files/2022-03/Dermatovenero
loogia%20programm_2.pdf

• Teab ravimite ja meditsiiniseadmete transkutaanse manustamise
põhimõtteid ja oskab ravimeid praktikas manustada.

Silmaarstid, kes teostavad esteetilisi protseduure on läbinud vajalikud
lisakoolitused lisaks residentuuri programmile ning tegutsevad ka ise
koolitajatena, omades kogemust üle 10 aasta.

Oftalmoloogia on kirurgiline eriala, erinevalt näiteks dermatoloogiast. Me
leiame, et oftalmoloogid on pädevad esteetilist teenust osutama terve näo
ja kaela piirkonnas ning et antud Terviseameti seisukoht ei ole õiglane ja
piirab meie tööd.

Soovime kohtuda Terviseameti ja Sotsiaalministeeriumi esindajatega, et
arutada ja leida lahendust antud teemale. Tahaksime täpsustada, millisest
õigusaktist/määrusest on jutt, mis piirab meie tegevust, kuna viitasite
hetkel kehtivale õigusruumile.

Kohtumiseks pakume augusti viimast nädalat.

Lugupidamisega,

Kadi Palumaa | oftalmoloog - juhtivarst
Eesti Oftalmoloogide Seltsi president
AS Ida-Tallinna Keskhaigla | Ravi 18, 10138 Tallinn
tel +372 5200602
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.itk.ee/> www.itk.ee